Taide ja Tapas: Lasin lumo, Málagan lasimuseo, 22.10.2019

Syksyn 2019 taide ja tapas -tilaisuudet alkoivat upeasti. Málagan lasimuseon omistaja ja johtaja Gonzalo Fernández-Prieto esitteli meille museonsa ainutlaatuiset kokoelmat. Ne kattavat lasin historian kaikki vaiheet alkaen  egyptiläisestä lasista 3500 vuoden takaa ja päätyen tähän päivään. Oxfordin yliopistostossa egyptologin koulutuksen saanut esittelijä valotti myös esineitten kulttuurihistoriallista taustaa.

Myös museon ulkonaiset puitteet ovat upeat: 1700-luvulta peräisin oleva, hienosti restauroitu varakkaan kauppiaan talo. Monissa museon huoneista on siinä esiteltävän lasin ajalta oleva kalustus ja taideteoksia, jotka ovat omistajan aatelissuvun perintökalleuksia. Vaatimaton esittelijä unohti kertoa, että tuo maalaus esitti Englannin kuningatar Victorian äitiä, tuo Thurn und Taxisin prinsessaa ja tämä Hamiltonin herttuatarta - kaikki suvun jäseniä. Mahtuipa muotokuvien joukkoon suvun musta lammaskin, Pariisiin nuorena kadonnut kaunotar.

Vierailu huipentui museon sisäpatiolla nautittuun viiniin ja tapakseen.

Bussimatkalla Hannu kertoi lasista ja sen historiasta.

Kalevalla ja museolla on ollut ennenkin yhteistoimintaa. V. 2010 museo esitteli ensimmäisenä vierailunäyttelynään "revontulten loiston" eli Kalevan silloisen puheenjohtajan Hannu Vuoren suomalaisen taidelasin kokoelman. V. 2015 museo järjesti yhteistoiminnassa Kalevan kanssa Jean Sibeliuksen syntymän 150-vuotisjuhlakonsertin taiteilijoina professor Erik T. Tawaststjerna ja hänen vaimonsa Hui-Ying Liu-Tawaststjerna. Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuonna 2017 museo ja Kaleva järjestivät museossa nuorten pianoakatemian konsertin.

Museorakiennus on 1700-luvulta olevan italialaisen kauppiaan talo
Museon omistaja Gonzalo Fernandez-Prieto
Gonzalo yhden esi-äitinsä muotokuvan edessä
Museon omistaja on hyvin kiinnostunut lasimaalauksista