Taide ja tapas: Hannu Vuori: Suomen lasin kultakausi, 08.12.18

Tämä taide ja tapas -tilaisuus - Suomalaisen taidelasin kulta-aika - on ollut Kalevan ohjelmassa useammankin kerran, mutta uusien jäsenten myötä sille on ollut jatkuvasti kysyntää. Se on järjestetty pienelle juokolle (maksimi 15) Hannu Vuoren kotona käyttäen hänen kokoelmaansa havaintoaineistona. .

Suomalaisen modernin taidelasin alkuna pidetään Alvar Aallon suunnittelemaa Savoy-vaasia. Suomen tärkeimmät lasitehtaat – Nuutajärvi, Iittala, Karhula ja Riihimäki – olivat kuitenkin jo aikaisemminkin tehneet taidelasia. Toisen maailmansodan jälkeen ne houkuttelivat monia 1900-luvun parhaita suunnittelijoita ja taiteilijoita. Nyman, Franck, Wirkkala, Sarpaneva ja monet muut seurasivat Aaltoa. Heidän käynnistämänsä suomalaisen taidelasin kultakausi kesti 1970-luvun puoliväliin asti, jolloin öljykriisi ja kiristyvä ulkomainen kilpailu lopettivat sen.

Tilaisuudessa tutustuttiin lasin historiaan sen alusta (n. 3000 e.Kr) alkaen mutta keskityttiin suomalaisen taidelasin kultakauteen.

Alvar Aalto: Savoy-vaasi
Kaj Franck: Pikari