Kulinaarinen kokemus: Pääsiäisen perinneruoka, 31.3.2015

Kaleva oli aikaisemminkin järjestänyt ns. ruokaretkiä, tavallisimmin jonnekin Málagan takaiseen vuoristokylään nauttimaan paikallisista herkuista, erityisesti riistasta. Yleiskokouksen toivomuksesta hallitus päätti tehdä niistä perinteen. Ideana oli matkata halki kaikkien Espanjan tyypillisten ruoka-alueitten kokeillen niiden spesialiteetteja: ostereita ja simpukoita Galiciassa, kastikkeita ja sieniä Kataloniassa, meren herkkuja Baskimaassa, paistettua lammasta Castilla la Manchassa ... Tapahtumat, jotka järjestettäisiin Aurinkorannikolla olevissa, kunkin alueen ruokiin erikoistuneissa ravintoloissa, saivat yhteisnimen Kulinaarinen kokemus

Ensimmäinen Kulinaarinen kokemus pidettiin 31.3.2015 klo 20.00. Aiheena oli pääsiäisen perinneruokia Malagan alueelta. Paikkana Meson de  Andres Fuengirolassa. Pääsiäisen juhla-ateriat valmistetaan pääosin bacalaosta, turskasta. Saimme maistella useita eri versioita

Ensimmäinen annos oli Tortilla de bacalao, joka on erityisesti Malagan alueen erikoisuus (lautasella suurempi kokkare keskellä). Samalla lautasella oli myös pienempiä palleroita, Buñuelos de bacalao (turskatäytteisiä pikkumunkkeja). Molemmat varsin mainion makuisia.

Seuraavaksi tuotiin Sopa de garbanzos, espinaca ja bacalao (kikherne, pinaatti, tursakasoppa). Oli hyvää.
Kolmas annos Fideos, gambas ja pulpo (pastaa, katkarapua ja mustekalaa). Menetteli minun mielestäni, mutta ei ollut illan ykkösherkku.

Neljäs annos Alcachofa con gambas (latva-artisokkaa ja katkarapua). Oli hyvää.
Viides annos Bacalao neljällä eri tavalla valmistettuna. Kaikki maukkaita joskin hyvin erilaisia.

Tervetuliaisdrinkiksi tarjoiltiin manzanillaa, kuivaa sherryä San Lucar de Barramedasta. Ruokaviinit olivat Rondan alueelta. Erityisesti pääsiäiseen kuuluva jälkiruoka on runsaalla sokerilla ja kanelilla höystetyt käyhät ritarit. Sen kanssa tarjoiltiin cava moscatelia, rusinalle tuoksuvaa makeahkoa kuohuviiniä Montes de Malagan alueelta.

Illan tunnelma oli hauskan seurallinen ja viihtyisä. Mielipiteitä eri ruoka-annoksista ja viineistä vaihdettiin iloisesti rupatellen.

Tortilla de bacalao
Sopa de garbanzos, espinaca ja bacalao, kikherne, pinaatti, tursakasoppa
Fideos, gambas ja pulpo, pastaa, katkarapua ja mustekalaa
Bacalao