Jäsenkirje

MAALISKUU 2018

HYVÄ JÄSEN

Yleiskokous 06.03.2018

Yleiskokous hyväksyi vuoden 2017 vuosikertomuksen sekä vuoden 2018 talousarvion ja toimintasuunnitelman. Hallitus sai myös tili- ja vastuuvapauden vuodelta 2017.

Kalevan hallitus

Hallituksen jäsen Yrjö Risunen ilmoitti, ettei hän valitettavasti tule Aurinkorannikolle ensi syksynä ja että hän sen vuoksi eroaa hallituksesta kevätkauden päätteeksi. Vaikka ylimääräinen yleiskokous valitsikin hallitukseen yhden uuden jäsenen, hallitus tulee Yrjön lähdettyä olemaan entistä pahemmin alimiehitetty. Yleiskokous antoi sen vuoksi hallitukselle valtuudet etsiä uusia hallituksen jäseniä - mielellään sieltä ikähaitarin nuoremmasta päästä, mutta kyllä vanhat konkaritkin kelpaavat. Mieti kiinnostustasi! Ilmoittaudu tai rohkaise tuntemiasi potentiaalisia ehdokkaita ilmoittautumaan!

Hallitus päätti erottaa tapahtumakoordinaattorin ja tiedottajan tehtävät, koska tiedottajaksi sopii luontevammin tapahtumien taustat paremmin tunteva hallituksen jäsen kuin ulkopuolinen. Hallitus valitsi uudeksi tiedottajaksi Leena Meilahden.

Jäsenmaksut

Jäsenmaksut ovat Kalevan tärkein tulolähde. Sääntöjen mukaan se pitäisi maksaa kuluvan vuoden helmikuun loppuun mennessä. Osalta jäsenistöstä se kuitenkin aina välillä unohtuu. Jäsensihteerimme Raija lähetti helmikuussa kaikille jäsenille tiedon maksusta. Loppukeväästä hän tulee vielä uudestaan muistuttamaan niitä jäseniä, joilta maksu on unohtunut. Yleiskokouksen päätöksen mukaan vuosijäsenmaksu on € 25 ja ainaisjäsenmaksu € 200.

Ilmoittautuminen ja maksut

Seuraavat toiveet ovat olleet useampaankin kertaan jäsentiedotteessa, mutta koska niiden noudattamisessa on edelleenkin toivomisen varaa, toistettakoon ne vielä kerran.

• Kaikki ilmoittautumiset joko netissä tai päivystyksessä (eli ei ilmoittautumisia tapahtumien vastuuhenkilöille).
  • Kaikki toivomukset joka kerta joko ilmoittautumislomakkeen ”Viestiä Kalevalle” kohdassa tai päivystyksessä (tapahtumakoordinaattori tai konserttimestari ei voi millään muistaa, kuka haluaa istua kenenkin vieressä, eikä kulinaarisen kokemuksen tai matkan vastaava, mitä ruokatoivomuksia kenelläkin on).
  • Kaikki muutokset (erityisesti peruutukset) joko netissä, päivystyksessä tai puhelimitse tai sähköpostitse tapahtumakoordinaattorille (ei sattumalta kadulla tavatulle tutulle hallituksen jäsenelle).
  • Maksukuittiin mieluimmin vain yhden tapahtuman maksu ilmoittaen selvästi, mistä tapahtumasta on kysymys, sekä niiden henkilöiden nimet, joita maksu koskee (esim. Matti ja Maija Meikäläinen MFO:n konsertti 15.02. tai Ribera del Dueron matkan loppumaksu). On hyvin vaikea tulkita esim. maksua konsertit + jäsenmaksut € 170. Mistä konserteista on kysymys ja montako henkeä niihin on tulossa ja monenko henkilön ja minkä vuoden jäsenmaksut maksetaan? Jos tekstikenttään mahtuu kaikki tarpeellinen tieto, useammankin maksun voi suorittaa samalla kertaa.

TAIDE JA TAPAS

Taide ja tapas -tapahtumat on Teatro Cervantesin uuden konserttipäivän (torstai) vuoksi siirretty pysyvästi tiistaiksi. Vaikka meillä onkin mahdollisia aiheita koko toimintavuodeksi, hallitus ottaa mielellään vastaan jäsenten ehdotuksia tuleviksi tapahtumiksi.

Ti 06.02. Jukka Kuoppamäki: Satusetä Zachris Topelius (1818-1898)

Ravintola Alegría, Avda de los Boliches 42, los Boliches, Fuengirola, klo 16.

Jukka Kuoppamäki, joka on suoraan alenevassa polvessa satusedän jälkeläinen, kertoo kuuluisasta sukulaisestaan, jonka syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 200 vuotta. Saamme kuulla myös Topeliuksen perinnön vaikutuksesta tyttärentyttärenpojanpojan taiteeseen - nykypäivän suomalaisuuden tulkkiin.

Kuoppamäki tarkastelee myös sitä, miten erilaista elämä oli 1800luvun Suomessa tähän päivään verrattuna. Vaikka kaikki nykypäivän elämää helpottavat asiat puuttuivat, tehtiin kuitenkin kulttuuria, jonka merkitystä yhä edelleen arvostetaan.

Topelius syntyi lääkärin poikana lähellä Kokkolaa. Isä oli yksi ensimmäisiä suomalaisen kansanrunouden kerääjiä. Zachris kävi koulunsa Oulussa ja siirtyi opiskelemaan Helsinkiin. Siellä hän liittyi Runebergin ympärillä olleitten nuorten kansallismielisten joukkoon. Hän väitteli filosofian tohtoriksi muinaisten suomalaisten avioliiton solmimistavoista. Oltuaan opettajana hänet nimitettiin ensin Helsingin yliopiston ylimääräiseksi, sitten varsinaiseksi historian professoriksi. Uransa  viimeiset vuodet hän toimi Helsingin yliopiston rehtorina.

Vaikka Topelius muistetaan ehkä parhaiten rakastettuna satusetänä (Talvi-iltain tarinoita, Lukemisia lapsille), hän oli myös lyyrinen runoilija, joka kirjoitti kahden oopperan (Kaarle-kuninkaan metsästys ja Kyproksen prinsessa) libretot. Maammekirjassa hän yritti tietoisesti kehittää suomalaisten omakuvaa.

Ilmoittautumiset viimeistään 15.03. Kalevan kotisivulle www.kulttuuriyhdistyskaleva.info. Hinta 5 € maksetaan paikan päällä ja se sisältää juoman ja tapaksen

Ti 10.04. Teuvo Peltoniemi: Aavan meren tuolla puolen: Suomalaiset utopiayhteiskunnat

Restaurante Alegría, Avda de los Boliches 42, Los Boliches, Fuengirola, klo 16

Teuvo Peltoniemi (s.1950) on A-klinikkasäätiön entinen viestintäjohtaja ja Tiimi-lehden sekä Päihdelinkin entinen päätoimittaja, joka on työskennellyt mm. radio- ja tv-toimittajana, videotuottajana sekä tutkijana. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden lisensiaatti.

Peltoniemen tärkeimmät teemat tutkijana ovat olleet päihteet, perheväkivalta, lapsityö, siirtolaisuus ja liikenne. Peltoniemi ja hänen hankkeensa ovat saaneet vuoden tiedottajan palkinnon 2006, Pääministerin erikoispalkinnon Päihdelinkistä v. 2006, Vuoden tiedetoimittajan palkinnon 2007 sekä v. 2011 valtion palkinnon ”esimerkillisestä ja ennakkoluulottomasta tiedonjulkistamisesta.”

Kalevalle Peltoniemi kertoo suomalaisista utopiasiirtokunnista, Ihmisiä on aina kiehtonut utopia, "paikka, jota ei ole", maa jossakin aavan meren tuolla puolen, Onnela, Uusi Jerusalem, Paradiso. Siellä elettäisiin vapaina tästä matoisesta maailmasta, rahanhimosta, kansallisista tai uskonnollisista vainoista, ihmisen riistosta ja sorrosta, huonosta elämästä. Peltoniemen utopiasivusto Kohti parempaa maailmaa kertoo suomalaisten eri maanosiin

perustamista ihannesiirtoloista. Mukana ovat kaikki tiedossa olevat parikymmentä suomalaishanketta. Niiden aatteellinen perusta vaihtelee sosialismista uskonoppeihin, suomalaisnationalismista kasvissyöntiin.. Niitä oli Amurinmaalta

Australiaan mutta erityisesti Pohjois- ja Etelä-Amerikassa. (Kuvassa Kanadan Vancouverissa Malcolm-saarella oleva Sointula nykyisellään.)

KULINAARINEN KOKEMUS

Pe 6.4.2018 Kulinaarinen kokemus kello 19.00

Ravintola Pura Cepa, Paseo Maritimo del Rey de España 119, Fuengirola

Pura Cepa tarjoaa meille huikaisevan herkutteluillan alkupalan, viiden ruokalajin ja jälkiruuan parissa. Andalusia Espanjan sherrymaakuntana tuo oman lisänsä: jotkut menun lajeista tarjotaan sherryn kera. Hovimestarin selostus kunkin ruokalajin koostumuksesta ennen maistelua kuuluu asiaan. Aterioimme kauan ja hartaasti.

Menu käsittää sekä kala- että liharuokia. Muistathan ilmoittautuessasi kertoa ruokaaineallergiat. Ravintola on varautunut myös kasvisvaihtoehtoon. Ravintolan menu vaihtuu kuukausittain, ja huhtikuun lista julkistetaan vasta maaliskuun lopussa. Se tulee viivyttelemättä nähtäville nettisivuille.

Hinta on € 60,00 jäseniltä ja € 65,00 vierailta. Se sisältää kaiken tarjoilun, myös viinipaketin, sillä ruuat ja viinit on sommiteltu yhteensopiviksi!

Ilmoittautuminen nettisivuilla tai Hemingwayn päivystyksessä. Ilmoittautuminen ja maksu viimeistään 30.3.2018, sillä ravintola toivoo saavansa tietää tulijoiden lukumäärän viikkoa ennen.

Hallitus ottaa mielellään vastaan jäsenten ehdotuksia tuleviksi kulinaarisiksi kokemuksiksi.

RETKET JA MATKAT

Syksyllä tehdyn jäsenäänestyksen perusteella hallitus valitsi kolmesta matkavaihtoehdosta –  Rioja, Galicia ja Ribera del Duero – täksi kevääksi Ribera del Dueron matkan. Toiseksi sijoittuneeseen Galiciaan matkataan ensi syksynä. Matkan kuvaus on tämän jäsenkirjeen liitteenä.

Syksyn retki suuntautunee Sevillaan ja sen liepeillä olevaan Italican hyvin säilyneeseen roomalaiseen kaupunkiin. Sevillan kulttuurinen ja arkkitehtoninen rikkaus kehittyivät, kun vastalöydetyn Amerikan rikkaudet ohjattiin Espanjaan Sevillan kautta. Italica perustettiin v. 206 eaa. puunilaissotien veteraanien ”eläkeläiskodiksi.” Siitä kehittyi merkittävä roomalainen kaupunki, jossa syntyivät mm. keisarit Trajanus ja Hadrianus.

Ensi kevään matkastakin on hallituksessa jo keskusteltu. Se suuntautuu mahdollisesti Mallorcalle ja Menorcalle, mutta hallitus ottaa mielellään vastaan jäsenten ehdotuksia.

MUSIIKKITARJONTA

Teatro Cervantes on siis pysyvästi muuttanut ”konserttivuoromme” torstaiksi. Sitovan ilmoittautumisen ja maksun tulisi olla suoritettuna viimeistään konserttia edeltävän viikon keskiviikkona. Erityistilaisuuksiin (esim. baletit ja oopperat) konserttipäivä ja viimeinen ilmoittautumispäivä voivat olla muukin.

15.03. Málagan filharmoninen orkesteri Teatro Cervantes klo 20.00

Jean Sibelius

Johannes Brahms

Liput ja bussikuljetus 30€/40€. Bussi lähtee Fuengirolan Moskeijan pysäkiltä klo 18.00.

To 22.03. Malagan filharmonisen orkesterin pääsiäiskonsertti klo 21.00

Gioachino Rossini: Stabat Mater

Johtaa Salvador Vázquez

Beatriz Días sopraano

Nanci Fabiola Herrera Kontra-alto

Emanuele Faraldo tenori

Roman Ialcic basso

Coro de Ópera de Malaga

Stabat Mater on katolinen hymni 1200-luvulta. Sen todennäköinen tekijä on Jacopone da Todi ja se kuvailee Marian tuskaa Jeesuksen ristiinnaulitsemisen yhteydessä. Nimi tulee runon ensimmäisistä sanoista Stabat mater dolorosa – seisoo äiti tuskissaan.

Hymnin ovat säveltäneet Rossini lisäksi useat tunnetut säveltäjät, mm. Haydn, Vivaldi ja Kuula.

Rossinin alkuperäisversio esitettiin ensimmäisen kerran Madridissa vuonna 1832. Uusittu versio esitettiin 1842.

Jäsenet 45 €, ei jäsenet 55 €. Viimeinen ilmoittautumis- ja maksupäivä keskiviikkona 14.3. Bussi lähtee Mezquitalta klo 19.00 (huom. aika).

Ti 03.04. Pianokonsertti Kevät soi: Tuomas Kyyhkynen, Castillo BilBil, Benalmádena Costa klo 19

Tuomas Kyyhkynen aloitti pianonsoiton opinnot Espoon musiikkiopistossa 7-vuotiaana jatkaen opintojaan Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa ja vuodesta 2006 lähtien solistisella osastolla opettajinaan Teppo Koivisto ja Erik T. Tawaststjerna. Lisäksi hän on käynyt mestarikursseja monien johtavien pianopedagogien johdolla. Kyyhkynen valittiin syksyllä 2014 ensimmäisenä suomalaisena Lake Como Piano Academyyn Italiassa.

Kyyhkynen on palkittu v.1997 Leevi Madetoja -pianokilpailussa, v. 2003 Helmi Vesa kilpailussa sekä v. 2004 Jyväskylän pianokilpailussa. Kansainvälisiä palkintoja hän on saanut Lontoossa v. 2009, Malmössä v. 2010, Barcelonassa v. 2011 ja Nyborgissa v. 2013.

Tuomas on esiintynyt eri puolilla Suomea, mm. Mäntän ja Kauniaisten musiikkijuhlilla sekä Radion sinfoniaorkesterin solistina. Hän on myös pitänyt soolokonsertteja monissa Euroopan maissa sekä Kiinassa, Japanissa, Brasiliassa ja Yhdysvalloissa. Monet hänen soittamistaan konserteista ovat olleet arvostelumenestyksiä.

Kyyhkynen on esiintynyt myös lukuisia kertoja Ylellä sekä myös Belgian radiokanava RTBF:llä, BBC:n Radio 3:lla, Norjan yleisradioyhtiön NRK:lla, Tanskan radio DR:ssä sekä Kiinan televisio CCTV:ssä.

Hän on esiintynyt myös kamarimuusikkona. Yhdessä trionsa, johon kuuluivat Tuomaksen lisäksi viulisti Petteri Iivonen ja sellisti John-Eric Saxén, kanssa hän voitti toisen valtakunnallisen Erkki Melartin -kamarimusiikkikilpailun syksyllä 2002.

Tuomas Kyyhkynen on opiskellut myös orkesterinjohtoa professori Jorma Panulan johdolla.

J. S. Bach:

Toccata c-molli BWV 911

W. A. Mozart:

Sonaatti C-duuri KV 545

J. Sibelius:  Valse triste

I. Albeniz:

Iberia, Kirja I:

Evocación

El Puerto

El Corpus Christi en Sevilla

-------Väliaika---------

F. Schubert

Neljä Impromptua, Op. 90

F. Liszt

Reminiscences de Don Juan

Käsiohjelma € 10 saatavissa Hemingwaystä ja päivystyksestä sekä ovelta. Ennakkoilmoittautuminen netissä tai päivystyksessä suotavaa.

To. 05.03. Málagan filharmoninen orkesteri: Teatro Cervantes klo 20

Richard Wagner

Richard Strauss

Carl Nielsen

MUUT TAPAHTUMAT

07.03.-06.04. Suomen  historia valokuvina

Sala de las las Exposiciones, Fuengirolan kaupungin los Bolichesin kaupungintalo

Torreviejan Lions-klubi kokosi Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlia varten valokuvanäyttelyn, jossa 20 paneelilla kerrataan valokuvin Suomen historiaa. Näyttely oli Torreviejan vanhalla kasinolla menestys. Siksi valitsimme sen sijoituspaikaksi Fuengirolan kirjaston, jonka ulkomaalaisosasto houkuttelee paljon expatriaatteja.

Vaikka me suomalaiset tietysti tunnemmekin historiamme, pieni kertauskurssi ei ole pahitteeksi. Lisäksi voimme viedä näyttelyyn espanjalaiset ja englantia taitavat ystävämme, koska näyttelyn tekstitys on espanjaksi ja englanniksi. Siksi valitsimme sen sijoituspaikaksi Fuengirolan kirjaston, jonka ulkomaalaisosasto houkuttelee paljon expatriaatteja.