Taide ja Tapas: Hannu Vuori: Terveysministerinä Kosovossa 12.02.19

Aseellinen kärhämä Kosovossa päättyi ns. Kumanovon sopimukseen 11.06.1999. Seuraavana päivänä NATO:n joukot marssivat Kosovoon. Hannu Vuori seurasi niitä viikkoa myöhemmin vastuualueenaan alueen terveydenhuollon käynnistäminen ja kehittäminen UNMIK:n (United Nations’ Administrative Mission in Kosovo) eli YK:n siviilihallinnon terveysministerinä.

Terveydenhuollon tilanne oli surkea. Sitä rasitti köyhyyden, titoismin ja sorron perintö. Kosovo oli aina ollut entisen Jugoslavian köyhin ja yksi Euroopan köyhimmistä alueista. Lähes kaikki terveyden tasoa mittaavat indikaattorit olivat Euroopan huonoimpia. Laitokset olivat rappiolla ja laitteisto vanhentunutta. Titoismin jäljiltä alueella oli sairaala- ja lääkärivaltainen, hyvin nokkapainoinen ja tehoton järjestelmä. Vuodesta 1989 alkaen serbit alkoivat systemaattisesti erottaa albaanityöntekijöitä erityisesti johtavista ja hallinnollisista tehtävistä. Terveydenhuollon kehittämistä laiminlyötiin, investointeja ei juuri tehty. Talven 1998-99 sota löi lopullisen naulan arkkuun. Lähtiessään serbit veivät mukanaan suuren osan laitteista ja hävittivät arkistot. Sotatoimet vaurioittivat osaa rakennuksista.

Näissä oloissa Kosovon vastasyntyneen terveysministeriön oli harkittava yrittääkö palauttaa vanha vai luoda jotain uutta. Luonnostaan langenneen terveydenhuollon sodanjälkeisen käynnistämisen lisäksi ministeriö valitsi uuden luomisen eli pyrki kokonaan uuteen terveyspoliittiseen ohjelmaan, joka vaikutti niin organisaatioon, toimintatapoihin kuin henkilöstön koulutukseenkin.

Työ alkoi kylmyyden ja pimeyden kourissa. Sitä vaikeutti YK:n hallinnon hidas käynnistyminen. Myöhemmin kuvaan tuli mukaan taistelu etnistä vihaa, piintyneitä asenteita, ahneutta ja korruptiota vastaan.

Esityksessään Hannu kertoo, millaista työ oli: mistä lähdettiin, mitä tehtiin ja mitä saatiin aikaan.

Silmä silmästä: Sinun kirkkosi
Silmä silmästä: Minun moskeijastani
Gjilanen sairaalan arkisto serbien jäljiltä
Serbian armeijan varikko Nato:n jäljiltä