Taide ja tapas: Hannu Vuori: Vietnamilainen lakkamaalaus, 14.11.2013

Quan: Ystävyys
Ha: Vanha Hanoi
Tam: Kahvilan pöytä

Vuoden 2012 syksyn ylimääräinen yleiskokous keskusteli tavanomaiseen tapaan tulevan vuoden ohjelmasta. Kokous pyysi hallitusta selvittämään mahdollisuuksia kulttuurin eri alueita käsittelevän luentosarjan järjestämiseksi - luennoitsijoina mielellään yhdistyksen omat asiantuntijat.

Seuraavana vuonna luentosarja käynnistyikin nimen taide ja tapas alla. Ensimmäisen luennon piti 21.02.2013 silloinen hallituksen jäsen Markku Vento aiheenaan Aarne Haapakoski, jonka hauta on Málagan englantilaisella (ulkomaalaisten) hautausmaalla. Monet kuulijat tunsivat hänet nimimerkillä Outsider ja Kalle-Kustaa Korkin ja Pekka Lipposen seikkailujen kertojana.

Sen jälkeen taide ja tapas -tapahtumia on pyritty järjestämään toimikauden aikana kuukausittain. Joistakin ei ole säilynyt muuta kuin nimi, joka löytyy Kalevan vuosikertomuksista. Ne, joista on esittely ja kuvamateriaalia, on pyritty ottamaan mukaan tapahtumatarinoihin.

Hannu Vuori: Vietnamilainen lakkamaalaus

Vietnamilaiset ovat käyttäneet lakkaa vuosisatoja käytännön tarkoituksiin – veneiden ja astioiden tiivistämisestä käyttöesineiden koristeluun. Lakkataiteella on kuitenkin ikää vain vajaa sata vuotta. Idean lakan käyttämisestä taiteen tekoon he saivat lähes vahingossa siirtomaaisänniltään ranskalaisilta. V. 1925 perustetun Vietnamin taideakatemian ensimmäinen johtaja Victor Tardieu ihastui vanhojen temppeleiden lakalla suojeltuihin ja koristeltuihin pylväisiin ja ehdotti oppilailleen saman materiaalin ja tekniikan käyttöä maalauksiin.

Vaikka tekniikan taitajat oli haudattu jo ajat sitten, oppilaat lähtivät innolla kehittämään ajatusta. Sitkeän uurastuksen tuloksena he löysivät tavan tuottaa ja käyttää lakkaa. Ensimmäisten töiden aiheet olivat yleensä maisemia tai ihmisiä. Siirtomaaisännät kielsivät jyrkästi kaiken, mikä olisi saattaa nostaa kansallista itsetuntoa. Tänä päivänä taidelaji kukoistaa ja aiheet kattavat kaiken muun paitsi poliittisen protestin, joka on edelleenkin tabu. Lakkamaalausta voidaan hyvällä syyllä pitää Vietnamin lahjana maailman taiteelle.