Taide ja tapas: Pertti Palo, Kapusiinikapina

Aika: 26.3.2019 klo 16:00
Paikka: Rav. Alegria, Avda de los Boliches, 42, Los Boliches

Pertti Palo on Kalevan jäsen, joka on syntynyt Tampereella, opiskellut Turussa ja väitellyt siellä lääketieteen ja kirurgian tohtoriksi. Suurimman osan työelämästään hän ollut naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Turun yliopistollisessa keskussairaalassa. Hänen erityisalueensa on ollut sikiödiagnostiikka ja ultraäänitutkimukset.

Kapusiinikapina on satiirinen romaani suomalaisesta vanhustenhuollon kriisistä ja ihmisten erilaisuudesta. Kirja perustuu omiin kokemuksiin anopin hoidon ongelmista alkaen runsaat 15 vuotta sitten. Pertti aloitti kirjan kirjoittamisen jo 10 vuotta sitten. Kirjan tarkoitus on tuoda esiin vanhusten hoidon ongelmat: resurssien niukkuus, henkilökunnan työn kuormittavuus ja markkinavoimien peliin puuttuminen. Hyvin ajankohtaisia aiheita tämän hetken Suomessa.

Kirjan henkilöissä ja tapahtumapaikoissa on Pertin lapsuuden ja myöhemmän elämän kokemuksia, väritettyjä sukulaisia ja tuttavia.

Kapusiiniapinoita käytetään USA:ssa neliraajahalvaantuneiden ihmisten apulaisina ja seuralaisina. Niiden koulutuskeskus on Bostonissa. Tästä Pertti sai idean.kirjan nimeen.

Maksu € 5, joka sisältää tapaksen ja juoman maksetaan suoraan ravintolalle. Ilmoittautuminen Kalevan nettisivuilla (www.kulttuuriyhdistys-kaleva.info) olevalla ilmoittautumislomakkeella on välttämätöntä tapaksen varmistamiseksi kaikille ja ylibuukkauksen estämiseksi.