Espanjan synnyinsijoilla

Espanjan synnyinsijoilla 10-15.11.2022

Matkan teemana oli Espanjan valtion syntyyn liittyvien paikkojen katsastaminen. Niinpä oli sopivaa aloittaa Toledosta, joka oli sekä visigoottien että Trastamarojen (Ferdinand ja Isabella) että ensimmäisten Habsburgien (Kaarle I ja Filip II) pääkaupunki. Yksi käynnin kohokohtia oli el Grecon maalaus kreivi Orgazin hautajaiset (kuva). Kaupungista löytyy upeita esimerkkejä eri aikakausien arkkitehtuurista. Arabit, juutalaiset ovat jättäneet siihen jälkensä.

Seuraavana oli vuorossa päiväretki Chinchoniin ja Aranjueziin. Chinchonin kohokohta oli ilman muuta umpeen rakennettu Plaza Mayor (kuva), jossa pidetään vieläkin härkätaisteluita. Aranjuezissa yritimme puolestaan eläytyä siihen tunnelmaan, joka kuninkaallisessa kesäpalatisissa (kuva) oli ollut erityisesti Isabella II:n aikana. Monet osanottajat taisivat päättää käydä siellä kesällä mansikkajunalla parhaan mansikka- j§a§ parsasesongin aikaan.

Kolmantena päivänä suuntasimme Avilan kautta Segoviaan. Avila ylpeilee Euroopan pisimmillä yhtäjaksoisilla ja todennäköisesti komeimmillakin kaupungin muureilla (Ranskan Carcasson väittää muurejaan pitemmiksi, mutta se laskee yhteen kaksi rinnakkaista muuria). Yritimme eläytyä Avilan Pyhän Teresian tunnelmaan.

Avilasta matka jatkui Segoviaan, jonka ehdoton huipentuma oli roomalainen akvedukti, joka on yksi maailman parhaiten säilyneistä roomalaisista muistomerkeistä. Mutta ei tuomiokirkossa eikä Alcazar-linnassakaan valittamista ollut. Erityisesti Alcazar liittyy retken teemaan siten, että Isabella I huudatettiin siellä Kastilian kuningattareksi.

Kotimatkalla poikettiin vielä la Granjan linnan upeaan puutarhaan, jossa Andalucian asukas sai nauttia harvinaisesta herkusta - syksyisistä ruskan väreistä. Viimeinen tutustumiskohde oli Filip II:n rakennuttama el Escorialin luostari-linna, joka oli aikanaan Espanjan imperiumin suuruuden symboli. Erityisesti sen kirjasto ja kuninkaalliset haudat tekivät suuren vaikutuksen.

Kreivi Orgazin hautajaiset
Avila, basilica San Vicente