Barcelona 9.-13.3.2024

Barcelonan matkalla oli taas oppaanamme luotto-oppaamme, loistava Liisa Väisänen

Matkamme bussikuljetus alkoi Fuengirolasta Malagan asemalle ja sieltä junalla Malagasta Barcelonaan. Asemalta bussiin vei meidät keskustassa sijaitsevalle hotellille. Iltapäivän ohjelmassa oli opastettu kiertokävely kaupungilla tutustuen La Ramblaan, joka sijaitsee Plaza de Catalunyan ja sataman välissä. Tällä eloisalla kadulla on paljon toimintaa, kahviloita, kukkakioskeja, katutaiteilijoita ja muuta nähtävää. Päivä päättyi yhteiseen illalliseen.

Seuraavana päivänä aamiaisen jälkeen lähdimme bussilla ylös Antonio Gaudin suunnittelemaan  Parque Güell puistoon. Alunperin sinne piti tulla ylellinen asuinalue, mutta projektista tuli fiasko. Ainoastaan 2 ostajaa oli kiinnostunut asunnoista. Gaudí asui itse siellä vuosina 1905 – 1926. Puistosta matkasimme alas kaupunkiin ja tutustuimme Casa Batlloon. Se on kunnostettu Gaudín tyyliseksi 1904–1906. Talo on rakennettu 1877, mutta vuonna 1903 Josep Batllo Casanovas antoi Gaudílle täyden vapauden kunnostaa ja muuttaa talo nykyiseen muotoonsa. Casa Batllóa kutsutaan kansan suussa ”Casa de ossos” (luidentalo) sen alaosan luurankomaisen julkisivun johdosta. Yläosa on keraamista mosaiikkia erikoisine parvekkeineen. Koko talosta ei löydy suoraa linjaa ja kaikki huoneet ovat erilaisia. Yhteisen lounaan jälkeen tutustuimme Barcelonaan omatoimisesti.

Seuraavana päivänä aamiaisen jälkeen matkasimme Penedèsin viinialueelle missä Cavan valmistus alkoi 1870-luvulla. Cava tarkoitti alunperin viinikellaria, mutta tänä päivänä nimeä käytetään yleisesti kun puhutaan kuohuviinistä eli ”Barcelonan samppanjasta”. Katalonia tuottaa noin 90% Espanjan Cavasta. Vierailimme Freixenetillä, jossa perehdyimme Cavan tuotantoon, laskeuduimme alas luolastoon, joka on Cavan kypsytyksen koti. Pienellä junalla kiersimme osan heidän 20 km pitkästä maanalaisesta kellariverkostosta. Lopuksi maistilemme Cavaa. Cavan jälkeen matka jatkui sahahuippuiselle Montserrat vuorelle, jossa vierailimme kuninkaallisessa basilikassa. Se on pyhiinvaelluspaikka sekä uskovaisille että ateisteille. Sen korkealla olevasta mahtavasta luostarista on hienot näkymät yli Barcelonan. Siellä sijaitsee myös Moreneta, 1200-luvun romaaninen neitsyttä esittävä puinen patsas. Yhteisen lounaan jälkeen palasimme Barcelonaan.

Tiistaina aamupäivällä aamiaisen jälkeen lähdimme Montjuiciin, joka on Barcelonassa oleva vuori- ja puistoalue. Sieltä on upeat näköalat yli Barcelonan ja ulos merelle. Vuorella on myös useita tunnettuja nähtävyyksiä. Vierailimme Fundacion Miron museossa, jonka taiteilija Joan Miro on luonut itse. Miron jälkeen jatkoimme Pueblo Español-kylään, jolla on arkkitehtonista arvoa. Kylän läpi kulkiessamme näimme mm. tyypillisen Andalusialaisen osan, Katalonialaisen roomalaisen luostarin ja Galician perinteistä arkkitehtuuria. Kylä on täynnä katuja, kujia ja toria joiden varrella on yli 100 täysikokoista rakennelmaa. Söimme kylässä yhteisen lounaan ja jatkamme sen jälkeen alas kaupunkiin.

Seuraavana päivänä aamiaisen jälkeen vierailimme Barcelonan katedraalissa (Catedral de la Santa Creu i Santa Eulàlia). Tämän ´pyhän ristin ja Sankta Eulalian katedraalin' rakentaminen alkoi 1298 ja se valmistui 1459. Kävimme myös Basilika Santa María del Marissa, joka on pääosassa Ildefonso Falconesin kirjassa, ”Meren Katedraali”. Se sijaitsee Barcelonan keskiaikaisessa vanhassa kaupungissa Ciutat Vellassa ja sen La Ribera kaupunginosassa. Se on Barcelonan tunnetuimpia esimerkkejä goottilaisesta kirkkoarkkitehtuurista. Söimme yhteisen lounaan ja siirryimme rautatieasemalle, josta junalla Malagaan ja bussilla Fuengirolaan