ILMOITTAUTUMINEN PÄÄTTYNYT! Málagan filharmoninen orkesteri

20.2.2020 klo 20.00

Teatro Cervantes

Hinta 30€ jäsenet, 40€ vierailijat

viimeinen ilmoittautuminen, peruutus ja maksupäivä 13.2.

Orkesteria johtaa: Perry So

La Valse. Poema coreográfico, Maurice Ravel

Concierto para vionchelo y orquesta mi menor, op 85, Edward Elgar

Sello: Asier Polo

La mer, CD. 111, L. 109, Claude Debussy

Bolero, M.81, Maurice Ravel

Maurice Ravelin (syntyi 1875) säveltuotanto syntyi impressionismin ja neoklassismin tyylikausina.

Hänen tunnetuin teoksensa on Bolero. Tanssija Ida Rubinstein pyysi Ravelia soitintamaan Isaac Albeénizin pianoteoksen Iberian balettiesitystä varten. Ravel ei saanut teokseen oikeuksia ja niinpä hän sävelsi Boleron, josta tuli heti suuri menestys.

Edward Elgarin (syntyi1957) musiikki edustaa 1800 luvun loppupuolen romantiikkaa. Hän sai usein innostuksensa luonnosta. Elgar tunnetaan nykyään parhaiten orkesterille säveltämistään viidestä Pomp and Circunstance marssista sekä Enigma muunnelmistaan, joista hän itse kertoo jokaisen muunnelman kuvaavan jotakuta ystäväänsä. Nyt kuultavaa konserttoa sellolle ja orkesterille pidetään hänen myöhäiskautensa parhaana teoksena.

Claude Debussyn (syntyi 1862) impressionistisessa musiikissa ovat soinnut ja harmonia erityisen tärkeät.

Hän ei juuri kunnioittanut perinteisiä ja muodollisia sääntöjä sävellyksissään. Hänen musiikkinsa on runollista ja kuvailevaa. Häntä viehättivät aikakautensa avantgardistiset suuntaukset, runous ja maalaustaide. Pariisin maailmannäyttelyssä hän sai kuulla jaavalaista gamelan-musiikkia, josta alkoi hänen elinikäinen kiinnostuksensa aasialaiseen taiteeseen, esim. japanilaisiin puupiirroksiin. Konsertissa kuultava La Mer onkin saanut innoituksensa japanilaisen Hokusain puupiirroksista.