OFM:n konsertti 21.2.2015

Lähes täysi Kalevan konserttibussi kuljetti taidemusiikin ystävät lauantaina 21.3. Teatro Cervantesiin. Odotukset olivat korkealla Malagan Filharmonikkojen konsertin suhteen. Eikä odotuksissa petytty. Konsertti alkoi Filharmonikkojen täydellä tykityksellä Modest Mussorgskyn teoksesta ”Yö autiolla vuorella”. Vimmaisan teeman myötä vuori ei ollutkaan enään autio, vaan täynnä tanssivia noitia ja demoneita. Lyhennetyn sovituksen loppupuolella vimma raukesi aamuauringon ensi säteisiin.
Konsertin jälkeen annoin itselleni kertoa, että teoksen orkesterointi oli Rimski-Korsakovskin tekemä sillä Mussorsgyn alkoholiongelma salli ainoastaan teemojen kehittelyn.

Toisena teoksena oli vuorossa R. Glièren teos ”Konsertto harpulle ja orkesterille”. Konsertin solistina oli harpputaiteilija Cristina Montes, joka käsitteli soitintaan lumoavalla tavalla. Esitys oli täydellinen aina kädenliikkeitä myöten. ”Ihastuttavan eteerinen esitys” totesi vierustoverini, vaikka teoksen piti edustaa sosialistista realismia venäläisessä kansallisromanttisessa hengessä.
Viimeistään teoksen kolmas osa Allegro giocoso (nopeasti!, iloisesti!) sulatti kovapintaisemmankin antiromantikon.

Viimeisenä sävelteoksena Filharmonikot esittivät Tšhaikovskin Sinfonian n:o 5. Seurueessamme ollut venäläissyntyinen henkilö kertoi Tšhaikoskin säveltäneen teoksen murheellisissa tunnelmissa ja hänen murheidensa heijastuvan teoksessa. Itse en kokenut teosta näin. Säveltäjä kuljetti teoksen taitavasti läpi melodisella leikittelyllä. Kolmas osa ”Valse” tempaisi mukaan Wieniläisiin tunnelmiin. Finaali oli mahtavan pateettinen, jossa samalla sävelkululla yritettiin päästä finaaliin useamman kerran.

Konsertti oli taitavasti rakennettu erilaisista teoksista joissa löytyi kuitenkin kosketunpintaa toisiinsa. On erinomainen bonus Aurinkorannikolla talvehtiville se, että Malagasta löytyy näin tasokas sinfoniaorkesteri antamaan elämyksiä arkeen.